Uddeling af priser 2011

Luftfartspokalen til JetTimes kaptajn
For 62. gang blev årets Luftfartspokal uddelt ved julearrangementet i Vilhelm Lauritzen Terminalen i Københavns Lufthavn fredag 2. december 2011. 120 medlemmer og inviterede gæster deltog i arrangementet.

Traditionerne blev holdt i hævd, som det sig hør og bør. Juletræet var tændt og menuen fulgte den klassiske med forret, andesteg med rødkål og risalamande.

Undervejs blev Luftfartspokalen og blomster givet til adm. direktør i JetTime, Klaus Ren, der selv er pilot og et par gange om måneden sidder cockpittet på et af sine 10 Boeing 737-fly.

Formand Ejvind Olesen overrakte pokal og blomster til  Klaus Ren, topchef i JetTime. Foto: Bjarne Lüthcke

Formand Ejvind Olesen overrakte pokal og blomster til
Klaus Ren, topchef i JetTime. Foto: Bjarne Lüthcke

Formanden Ejvind Olesen sagde i sin hyldesttale blandt andet: ”Om pokalmodtagen 2011 kan man roligt fastslå, at han på det nærmeste har fået flyvningen ind med modermælken. Fra han som lille dreng stod med ansigtet presset mod lufthavnens hegn for at se på fly. Siden blev det til svævefly og et rigtigt pilotcertifikat. Først i Muk Air senere i Maersk Air – og for en halv snes år siden – udnævnt til flychef i den blå flypark, som vi så sørgeligt mistede.

Med et godt netværk er han igen i cockpittet i dobbelt forstand. Han er ikke på glatis på Skøjtevej her på Amager, hvor han kan skue over til lufthavnen og se sine fly gå i luften. Charterbranchens har siden 60´erne været nøglen til danskernes ferieoplevelser. Ikke uden grund kan vi se ledere fra SAS, Sterlings pastor Krogager og Conairs Simon Spies på vores vandrepokal.

Lavprisselskaber kommer og går. Charterselskaber består – i reglen da. Jet Time har i år øget omsætningen med 30 procent. Flere end 250.000 danskere rejste med selskabet på ferie, og der blev præsteret 18.800 flyvetimer.Vores prismodtager har af gode grunde kun fløjet få af dem. Han er kendt for at gøre flyveturen til en oplevelse. Det er med stor glæde, vi år kan give pokalen til Klaus Ren.”

Senere takkede Klaus Ren og nævnte, at han normalt ikke var meget for at bringe sig selv i fokus. Når han kom hjem ville han gøre en undtagelse, fordi det at have fået den fornemme anerkendelse først og fremmest skyldes en stor og loyal medarbejderstab, som alle har været med til at gøre JetTime til det selskab, det er i dag.

Den gule helikopter kom forbi
Ellehammer Prisen gik i 2011 til direktør Gurli Martinussen fra Trygfonden for det entusiastiske arbejde med at få etableret et civilt beredskab af ambulancehelikoptere på Sjælland, som er i stand til ar operere direkte fra ulykkesstedet.

Næstformand Preben Kjær overrakte pokal og blomster, mens en gul helikopter fik lov at lande lige uden for terminalen, og piloterne kom indenfor til julemiddag og fortjent bifald.

Gurli Martinussen, direktør for Tryg Fonden, modtog Ellehammer Prisen 2011.

Gurli Martinussen, direktør for Tryg Fonden, modtog Ellehammer Prisen 2011.

Dagen sluttede – som det næsten er blevet sædvane – med underholdning af den hemmelige gæst (sponsor SAS). I år var det ”endelig hjemme” Johnny Reimer, der netop var vendt hjem fra New York, hvor der også var julearrangement i den danske klub med Johnny som solist.

Helt slut var det imidlertid ikke. Ny sponsor var Thomas Cook Airline til årets julegave under træet. En rejse til 5.000 kr. Ved lodtrækning blev den heldige vinder, pressefotograf Bjarne Lüthcke, fundet.

Prismodtager med i Libyen
Danmarks eneste kvindelige F-16 pilot, Line Bonde, som fik Ellehammer Prisen i 2006, var blandt gæsterne til julearrangementet 2011. Hun er den yngste modtager nogensinde, og hun holdt i fjor jubilæumstalen for foreningen.

I år var hun netop vendt tilbage fra Libyen, hvor hun har været med i NATO-flåden med F-16 fly. Det fortalte Line lidt om, og fik stort bifald.

Kvinderne i overtal
Siden 2003 har der været fem kvindelige modtagere af Ellehammer Prisen. Kvinder med den rigtige indstilling, opfindergener og initiativ. Evnen til at kunne og ville selv.

De fire var i år med til den årlige julefrokost i VIP-terminalen i Kastrup. Kun modtageren fra 2007, kunstner og pilot Simone Åberg Kærn, nåede ikke hjem fra Tenerife, selv om hun havde håbet det.

Fire Ellehammer-modtagere. Fra venstre ses Line Bonde, Susanne Lastein, Gurli Magnussen og Kathrine Elmer. Foto: Bjarne Lüthcke

Fire Ellehammer-modtagere. Fra venstre ses Line
Bonde, Susanne Lastein, Gurli Magnussen og
Kathrine Elmer. Foto: Bjarne Lüthcke

Luftfartspokalen stjålet
Det var en helt ny udgave af Luftfartspokalen som forleden blev overrakt til Klaus Ren fra JetTime. Den gamle med inskriptioner forsvandt på vej fra sidste års modtager SAS vicepræsident John Dueholm til Lise Tajik fra Flyvejournalisternes bestyrelse. Undersøgelser har vist, at pakken er blevet stjålet og postvæsenet har udbetalt erstatning. Imidlertid med loft over.

Det betyder, at der mangler ca. 5.000 kr. for at få alle navne indgraveret på ny i den smukke pokal. Tilbage står nu for bestyrelsen at finde det beløb.

Tak til sponsorerne
Københavns Lufthavn var i år ikke sponsor, som det normalt har været tilfældet, men fortsat del-sponsor. Takket Hotel Crowne Plaza, der gik ind som sponsor, lykkedes det at holde budgettet. Om arrangementet i sin nuværende form kan holdes i terminalen – som det har været tilfældet siden 1936 (med en enkelt undtagelse) – vil afhænge af forhandling med lufthavnens ledelse i 2012.